Dette er ein pilot og ei utviklingsside for planar i Helse Vest. Se ww.helse-vest.no for gjeldende planer
Pasientreisene håndteres av pasientreisekontorer i 17 helseforetak. Disse har ansvar for bestilling og planlegging av pasientreiser med rekvisisjon, og skal sørge for at befolkningen møter gode og likeverdige tjenester på pasientreiseområdet, uavhengig av hvor de bor i landet og egen økonomi. Pasientreiser HF er en felles enhet for de fire regionale helseforetakene og har ansvaret for saksbehandling og utbetaling av stønad til reiser uten rekvisisjon. Pasientreiser HF har også ansvar for drift og forvaltning av IKT-fagsystemer innenfor pasientreiseområdet, yter juridisk rådgivning, utarbeider opplæringsmateriell og bidrar til standardisering for å sikre likebehandling.
Pasienter og pårørende skal oppleve forutsigbarhet og trygghet. Det er et mål at pasientene skal være aktive deltakere, og oppleve kvalitet og sammenhengende tjenester. Uønsket variasjon skal reduseres. Pasientreiseordningen skal legge til rette for at flest mulig organiserer sin egen reise, slik at ressursene kan rettes inn mot de som trenger det mest. Digitalisering og interregional styring av IKT-utviklingen er sentrale virkemidler for å effektivisere og videreutvikle tjenesten.
En aktiv og deltakende bruker
En enkel pasientreise
En tilgjengelig og tilpasset pasientreise
En kostnadseffektiv pasientreise
pasienten har en aktiv rolle i utformingen av pasientreisen
behandlerkapasitet frigjøres
aktørene realiserer økt grad av samordning og samhandling
arbeidsprosesser standardiseres
digital samhandling er primær kanal for dialog med pasientene
IKT-løsninger benyttes for å oppnå forenkling, selvbetjening og automatisering
reiserutene planlegges optimalt med samkjøring, og at offentlig betalt persontransport koordineres
pasienter med størst behov for hjelp gis tilpasset oppfølging
Rettigheten utløses ved automatiserte tjenester
Pasienten får umiddelbart svar hvis det ikke er behov for skjønn
Pasienten kan gi informasjon og få svar digitalt
Pasienten er en aktiv ressurs og veiledes før, under og etter reisen av en selvbetjeningsløsning
Rekvirering er en digital prosess og behandler foretar kun unntaksvis vurdering av behov for tilrettelagt transport
Transport ses samlet og gir optimal utnyttelse av ressursene med rett kvalitet og servicenivå i et fremtidig transportmarked