Mål og strategisk utvikling for for pasientreiseområdet og Pasientreiser HF

Om føretaket

Pasientreisene håndteres av pasientreisekontorer i 17 helseforetak. Disse har ansvar for bestilling og planlegging av pasientreiser med rekvisisjon, og skal sørge for at befolkningen møter gode og likeverdige tjenester på pasientreiseområdet, uavhengig av hvor de bor i landet og egen økonomi. Pasientreiser HF er en felles enhet for de fire regionale helseforetakene og har ansvaret for saksbehandling og utbetaling av stønad til reiser uten rekvisisjon. Pasientreiser HF har også ansvar for drift og forvaltning av IKT-fagsystemer innenfor pasientreiseområdet, yter juridisk rådgivning, utarbeider opplæringsmateriell og bidrar til standardisering for å sikre likebehandling.

Mål for pasientreiseområdet og Pasientreiser HF

Pasienter og pårørende skal oppleve forutsigbarhet og trygghet. Det er et mål at pasientene skal være aktive deltakere, og oppleve kvalitet og sammenhengende tjenester. Uønsket variasjon skal reduseres. Pasientreiseordningen skal legge til rette for at flest mulig organiserer sin egen reise, slik at ressursene kan rettes inn mot de som trenger det mest. Digitalisering og interregional styring av IKT-utviklingen er sentrale virkemidler for å effektivisere og videreutvikle tjenesten.

Følgende samfunns- og brukereffekter skal leveres innenfor pasientreiseområdet:

  1. En aktiv og deltakende bruker

  2. En enkel pasientreise

  3. En tilgjengelig og tilpasset pasientreise

  4. En kostnadseffektiv pasientreise

De regionale helseforetakene vil at Pasientreiser HF skal bidra til at

  1. pasienten har en aktiv rolle i utformingen av pasientreisen

  2. behandlerkapasitet frigjøres

  3. aktørene realiserer økt grad av samordning og samhandling

  4. arbeidsprosesser standardiseres

  5. digital samhandling er primær kanal for dialog med pasientene

  6. IKT-løsninger benyttes for å oppnå forenkling, selvbetjening og automatisering

  7. reiserutene planlegges optimalt med samkjøring, og at offentlig betalt persontransport koordineres

  8. pasienter med størst behov for hjelp gis tilpasset oppfølging

Reiser uten rekvisisjon

  1. Rettigheten utløses ved automatiserte tjenester

  2. Pasienten får umiddelbart svar hvis det ikke er behov for skjønn

  3. Pasienten kan gi informasjon og få svar digitalt

Reiser med rekvisisjon

  1. Pasienten er en aktiv ressurs og veiledes før, under og etter reisen av en selvbetjeningsløsning

  2. Rekvirering er en digital prosess og behandler foretar kun unntaksvis vurdering av behov for tilrettelagt transport

  3. Transport ses samlet og gir optimal utnyttelse av ressursene med rett kvalitet og servicenivå i et fremtidig transportmarked